Tips & tricks, Website

4 tips om tijd te besparen met behulp van je website

12 juni 2021

Als ondernemer is een eigen website vaak onmisbaar. Het biedt je de mogelijkheid om gevonden te worden via zoekmachines, je kan uitgebreid je bezoekers van informatie voorzien en ze kunnen eenvoudig contact met je opnemen. Tot zover het nut van een website. Maar wat misschien nog veel kostbaarder is, is tijd. Je hebt vaak veel ballen tegelijkertijd hoog te houden en de to-do’s stapelen zich maar op. Tijd om eens te kijken hoe je ervoor kan zorgen dat je met je website je werk lichter kan maken en zo meer tijd overhoudt voor je core business.

1. Werf nieuwe klanten

Hoe succesvol je Instagram- of Pinterestpagina ook is, een website blijft toch een belangrijke touchpoint tijdens het aankoop- of boekingsproces. Grote kans dat ze je vinden via één van je social accounts, maar voordat ze overgaan tot aankoop, kijken ze vaak eerst nog even op je website voor meer informatie. Een goed werkende site met voldoende informatie geeft vertrouwen, een belangrijk aspect bij de keuze om voor jouw product of dienstverlening te kiezen. Dus als je dit op orde hebt, zal je nieuwe klanten werven zonder dat je daar dagelijks veel tijd aan hoeft te besteden.

2. Breng overzicht in je agenda

Plannen, plannen en nog eens plannen. Wanneer je een succesvolle dienstverlening hebt, kan agendabeheer een vak apart zijn. Boekingen die je ontvangt via je website controleer je handmatig in je agenda of dit mogelijk is. Je wijdt er een mailtje aan, je ontvangt een mailtje terug en voordat je het weet ben je alweer 45 minuten bezig met een afspraak inplannen. En dan heb je eindelijk een datum dat jullie beiden kunnen, heb je die afspraak die je via Instagram had gemaakt over het hoofd gezien. Of per ongeluk een foutje gemaakt met het tijdstip invoeren in je agenda, staat je klant ineens een uur eerder op de stoep.


Dit kan allemaal een stuk makkelijker. Via een ingebouwde boekingstool op je website is het mogelijk om afspraken die via de website binnenkomen geautomatiseerd in je agenda te plaatsen. Een vooropgesteld mailtje gaat naar de klant met een bevestiging en jij krijgt ook per mail nog een melding van de nieuwe afspraak. En om volledig controle te houden over je tijd, kan je van te voren zelf instellen welke data en tijdstippen je beschikbaar bent. Ga je op vakantie? Block dan deze periode. Wil je niet dat de afspraak meteen bevestigd wordt bij de klant? Dan kan je handmatig in het boekingsprogramma de afspraak goed- of afkeuren. Ook wanneer je meerdere medewerkers in dienst hebt, kan je per medewerker een agenda aanmaken. Bye bye chaos, hello overzicht!

3. Automatiseer je boekhouding

Boekhouding is misschien wel het meest vervelende onderdeel van het hebben van een eigen onderneming. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel fijne online boekhoudprogramma’s die het allemaal al een stuk aangenamer maken, maar het blijft vaak een klus die je maar blijft uitstellen. Echter kan je al een hoop tijd besparen door je boekhouding te koppelen aan je website. Wanneer je een product of dienst verkoopt via je website, kan je de betaling via Mollie Payments laten lopen. Maar dat is nog niet alles. Het mooie aan Mollie Payments is dat zij een directe koppeling kunnen leggen met de meeste online boekhoudprogramma’s. Alle orders die via je website binnenkomen gaan daardoor rechtstreeks je boekhoudprogramma in. Zo worden de bestellingen meteen geboekt zonder dat je hier zelf ook maar iets voor hoeft te doen. Heerlijk toch?

4. Maak verzenden van producten simpeler

Nee, helaas, het is niet mogelijk dat jouw website je pakketjes inpakt en naar een PostNL punt brengt (dat was mooi geweest!). Maar wat je website wel kan regelen is het maken van de verzendlabels. Door je webshop te koppelen aan Sendcloud, krijgen alle orders automatisch een verzendlabel die je eenvoudig kunt printen. Je bepaalt zelf via welke vervoerder je product verstuurd moet worden. Ook kan je o.b.v. gewicht de verzendkosten bepalen. Sendcloud biedt zelf ook nog veel mogelijkheden die een extra klantbeleving geven. Zo kan je een gepersonaliseerde track&trace sturen naar je klant volledig opgemaakt in jouw huisstijl. Hoe mooi is dat!


Al met al genoeg mogelijkheden om via je website tijd te besparen en je werk wat lichter te maken. Benieuwd of dit ook voor jouw bedrijf interessant is? Neem dan even vrijblijvend contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Vragen?

Neem contact op

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag op weg.