Branding, Tips & tricks

Hoe bedenk je een goede bedrijfsnaam?

15 juni 2021

Het plezier maar tegelijkertijd ook de stress van het bedenken van een goede bedrijfsnaam. Been there, done that. Het kan zo lastig zijn! Maar het moment dat je dan eindelijk tot een naam komt waar je helemaal achterstaat en met trots uitspreekt is fantastisch. En waar moet je nou precies op letten bij het bedenken van een naam? Ik help je graag op weg met enkele tips.

Brainstormen

Maak een lijstje met alles wat te maken heeft met jou en je bedrijf. Denk aan kernwaarden, de dienst of product die je gaat leveren, je eigen naam, maar ook bijv. de naam van je geliefden (partner, kinderen, hond?). Hoe gek ook, schrijf het maar gewoon op. Doorstrepen kan altijd nog.

Maak gebruik van een online namen generator

Tegenwoordig is het met een online namen generator een stuk makkelijker om te mixen en matchen. Er zijn verschillende generators, maar zelf vind ik Namelix fijn werken. Je kan hier alle woorden invullen die je wilt en aangeven hoe lang de naam maximaal mag zijn. Klik op de generate knop en er komen allerlei opties uitrollen. Handig! Let wel op, deze tool maakt automatisch meteen logo’s van de namen, maar dat moet maar net je stijl zijn. Probeer hier dus doorheen te kijken en schrijf de naam die je aanspreekt ook even los op zodat je ‘m ziet zonder opmaak.

Je bedrijfsnaam (en logo) hoeft niet te zeggen wat je doet

Soms zie je wel eens dat bedrijven hun complete dienstverlening in hun bedrijfsnaam willen hebben omdat ze anders bang zijn dat mensen niet direct weten wat ze doen. Maar als je denkt aan Apple, Nike of Google, weet je toch meteen wat ze doen of verkopen? En dat terwijl de namen stuk voor stuk niks zeggen. Het is maar net hoe groot je de naam zelf maakt zodat iedereen meteen weet wat je doet. En dit doe je creëer je met sterke branding, marketing en communicatie. Uiteraard kan je in je logo wel een tagline plaatsen zoals bijvoorbeeld fotografie. Dat kan in sommige gevallen juist heel goed werken voor het design. Maar het is niet altijd nodig.

Geef een persoonlijke betekenis aan de naam

Nu we erover uit zijn dat de naam niet per se hoeft te vertellen wat je doet, komt er een scala aan mogelijkheden bij. Uiteraard kan je gewoon je eigen naam gebruiken, maar weet je ook wat de betekenis is van je naam? Of van de naam van een dierbare van je? Stel dat je dochter Ruby heet, de betekenis van Ruby is ‘edelsteen’, edelsteen is in het Latijn ‘Lapide’. Tada, een unieke bedrijfsnaam met een bijzondere betekenis!

Schrijf de namen op die jou dierbaar zijn. Typ in een zoekmachine de naam + betekenis en kijk welke je het meest aanspreekt. Vaak hebben namen meerdere betekenissen. Haal deze door de vertaaltool van Google en kies een taal die je mooi vindt. Zelf vind ik Latijn of Frans vaak erg mooi.

Geef een persoonlijke betekenis aan de naam

Zodra je een aantal naam opties hebt waar je enthousiast van wordt, juich dan niet te vroeg. Er zijn een paar belangrijke punten waar je rekening mee moet houden bij de definitieve keus.

  • Heet een ander bedrijf niet al zo?
  • Is de naam geregistreerd als trademark?
  • Is de URL nog beschikbaar?
  • Wanneer je .nl gebruikt, is dezelfde naam niet al in gebruik met .com?
  • Hoe klinkt de naam als je er de telefoon mee opneemt?
  • Is het eenvoudig te spellen? Denk aan wanneer je bijv. je emailadres moet noemen
  • Wanneer het een naam betreft met meerdere woorden kan het soms mooi zijn om in het beeldmerk van je logo de beginletters te verwerken. Het zou vervelend zijn als er verkeerde associaties hiermee zijn. Bijvoorbeeld Nadia’s Sierlijke Boeketten = NSB. (oeps!)
  • Als je op de naam zoekt via een zoekmachine, welke resultaten komen er dan naar boven? Heb je met deze naam grote concurrentie die lastig te verslaan is in de zoekresultaten? Het is handiger wanneer je weinig concurrentie hebt.


Als je deze punten allemaal hebt kunnen afvinken en je komt tot een naam, leg ‘m dan niet meteen vast. Wen er een weekje aan. Deel ‘m met vrienden en familie. Beeld je in dat je ‘m noemt als mensen vragen hoe je bedrijf heet. Voel je je hier goed bij? Dat gevoel is namelijk het belangrijkst. Soms kan het toch opeens niet meer goed voelen en dan heb je alles al tegen betaling vastgelegd en misschien zelfs al een ontwerper een logo laten maken. Dat zou zonde zijn van je geld. Neem dus de tijd, de kans is echt niet zo heel groot dat deze naam in 1 week tijd wordt weggekaapt door iemand anders.

Succes ermee!

Vragen?

Neem contact op

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag op weg.