Branding, Tips & tricks

Hoe je van je homepage een salesmachine maakt

18 juli 2021

Je homepage is vaak de eerste pagina waar bezoekers op belanden. Dit is dé plek om de aandacht te trekken en vast te houden. Natuurlijk laat je hier zien wat je doet, maar verkoopt het ook? Is er een goede opbouw in je verhaal en zorgt het ervoor dat bezoekers (uiteindelijk) klanten worden? Lees hier een aantal tips die je op weg zullen helpen om van je homepage een heuse salesmachine te maken.

Wees meteen duidelijk in wat je doet

Een websitebezoeker besteedt zelden uren op je website om te vinden wat hij of zij zoekt. Daarom is het belangrijk dat je binnen enkele seconden laat weten wat ze bij jou kunnen ‘halen’. In feite kan je een bezoek op een website zien als een winkelbezoek. Als je specifiek op zoek bent naar, ik noem maar wat, een nieuwe stofzuiger, dan zal je alle etalages voorbij lopen totdat je ergens een slogan op de gevel ziet staan ‘Thuis in huishoudelijke apparatuur’. Duidelijker kan niet, hier moet je zijn. Zo is het ook met je website. Zet bovenaan in 1 of 2 zinnen een samenvatting van wat je voor de bezoeker kan betekenen. Is dat wat ze nodig hebben? Mooi! Dan scrollen ze verder door op je pagina.

Vind de behoefte

Net zoals je in een winkel ook niet direct een verkoper voor je neus wilt hebben staan die z’n mooiste producten meteen aan je wilt verkopen zonder dat hij weet waar je naar op zoek bent, zal een websitebezoeker ook de ruimte willen krijgen om even te oriënteren. De bezoeker is op jouw site gekomen met een behoefte en wil zien of jij die kan vervullen. Leid hem of haar langzaam naar jouw oplossing. Opper vragen die ‘het probleem’ zouden kunnen zijn. Stel je bent een social media expert, dan zou je de volgende vragen kunnen stellen:

  • Zie je het belang van Social media in, maar weet je niet waar je moet beginnen?
  • Of heb je geen tijd om je Instagram zelf bij te houden?
  • Doe je heel erg je best op je social posts maar heeft het amper bereik?

Bied de oplossing

Wanneer de bezoeker hierna nog steeds op je site is, dan kan je er vanuit gaan dat hij één of meerdere van deze problemen heeft. En daar ben jij! Als expert op je vakgebied heb jij de oplossing. Stel jezelf kort voor en leg samengevat uit wat je voor hem kunt betekenen. Maar geef nog niet alles weg. De homepage is bedoeld voor het wekken van interesse, niet om alles al bloot te leggen.

Creëer vertrouwen

Vind je het ook altijd zo fijn om andere ervaringen te lezen voordat je iets boekt of koopt? Testimonials zijn ontzettend waardevol voor je credibility. Uiteraard kan iedereen een aantal reviews schrijven en deze plaatsen, maar om écht vertrouwen te creëren kan je de review doorlinken naar het project wat je voor die persoon hebt gedaan. Wanneer je producten verkoopt zou je de klant kunnen vragen om een foto ervan te delen d.m.v. een hashtag die je dan plaatst op je pagina. Meer social proof dan dat kan je het haast niet krijgen!

Wat heb je te bieden

Dan wordt het tijd om jouw producten of dienstverlening op de toonbank te leggen. Bied je meerdere opties aan? Zorg dan dat dit in een prettig overzicht wordt gepresenteerd. Ook hier hoef je nog niet alles erover te zeggen. Een sprekende titel en intro met een knop naar een pagina waar meer informatie te vinden is (of de contactpagina), is voldoende.

Laat zien dat jij de expert bent

Mocht de bezoeker nu nog niet overtuigd zijn of hij met jou in zee moet gaan, dan is dit onderdeel essentieel. Denk aan het laten zien van succesvolle projecten of een blog waarin je laat zien dat je weet waar je het over hebt en een autoriteit bent in je vakgebied. Zorg er wel voor dat dit regelmatig geupdate wordt. Een laatste project of blog uit 2019 wekt de indruk dat je niet meer actief bent.

Socials

Ben je met je bedrijf actief op social media? Dan kan het interessant zijn om ter afsluiting je social feed te laten zien. Bijvoorbeeld de laatste 5 foto’s van je Instagramaccount. Mocht de bezoeker nog niet bekend zijn met je social media kanalen, dan kan dit een extra stimulans zijn om de opdracht bij jou uit te zetten wanneer je hier interessante content op hebt staan.



Mocht je er echt niet uitkomen en weerhoudt het je ervan om te starten met je onderneming, dan doe je er verstandig aan om een copywriter in te schakelen die jou kan helpen. Dat scheelt je een hoop tijd en zorgen en je kan je volledig focussen op waar je wél goed in bent.

Voldoende informatie (niet teveel niet te weinig)

Dit geldt niet alleen voor je homepage, maar ook voor de rest van je website. Soms zie je websites waarbij er veel te wensen over laat, maar er zijn ook websites waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet met veel te veel tekst her en der en als kers op de taart vliegt er ook nog een popup je scherm in (irritant!). De bezoeker moet binnen enkele seconden weten wat jij hem of haar kan bieden, dus deze periode is cruciaal. Een converterende website heeft precies genoeg informatie om de bezoeker te stimuleren tot actie. Uiteraard is het wel afhankelijk van je dienstverlening hoeveel informatie je verstrekt. Als je een meubelmaker bent, dan is de kans groot dat je bezoeker de afmetingen wilt weten van de tafel.

De meeste bezoekers zijn screeners

Wanneer het echt nodig is om veel tekst in één keer te tonen, zorg dan voor rust en overzicht d.m.v. duidelijke titels, voldoende witruimte en gebruik van onderbrekingen d.m.v. bijv. afbeeldingen, opsommingen en quotes, zodat de bezoeker de pagina snel kan screenen.


Mocht je er niet uitkomen en weerhoudt het je ervan om te starten met je onderneming, dan doe je er verstandig aan om een copywriter in te schakelen die jou kan helpen. Dat scheelt je een hoop tijd en zorgen en je kan je volledig focussen op waar je wél energie van krijgt.

Vragen?

Neem contact op

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag op weg.