Branding, Tips & tricks

Waarom je aan één logo niet genoeg hebt

20 juni 2021

Ik maak voor het logo altijd een aantal varianten. Een primair en secundair logo + een los beeldmerk. Dit wordt niet altijd begrepen en soms krijg ik dan terug dat ze kiezen voor één van de drie logo’s. Vaak zijn ze dan verbaasd als alle 3 de logo’s in het brandingpakket horen. Aan de hand van één van mijn favoriete ontwerpen, laat ik zien waarom het zo belangrijk is om meerdere logo-varianten te hebben.⁠ ⁠

Het primaire logo

Dit is het hoofdlogo en bevat de volledige naam, beeldmerk en eventueel een tagline. Deze kan gebruikt worden wanneer er voldoende ruimte is. Ook kan het primaire logo een bepaalde verhouding hebben die niet op alle platforms mooi tot zijn recht komt. Hiervoor wordt dan een alternatief ontworpen genaamd het secundaire logo.

Het secundaire logo

Stel je primaire logo heeft een beeldmerk bovenaan met daaronder de bedrijfsnaam (en eventuele tagline), dan kan het zo zijn dat deze niet mooi gaat uitkomen in bijvoorbeeld de header van je website. Je wilt niet dat je header mega hoog wordt en als je het logo kleiner maakt, dan zie je er nog maar weinig van. Daarvoor heb je dan een secundair logo. Deze heeft dezelfde elementen als het primaire logo, maar met een andere indeling zodat je ‘m kan gebruiken op platforms met een meer horizontale vorm.

Beeldmerk

Het beeldmerk is de meest uitgeklede versie van je logo. Deze wordt vaak gebruikt wanneer er weinig ruimte is, of als watermerk over foto’s en/of documenten heen. Vaak zie je ze ook in de footer van websites (zoals ikzelf ook heb).
In dit voorbeeld van een visitekaartje komt het secundaire logo beter uit op de voorkant. Op de achterkant is het wel mooi om ook nog iets te tonen van het logo zonder dat het al teveel ruimte inneemt. Dan is het beeldmerk meer geschikt.

Elementen van het logo

Soms kunnen de elementen uit het logo los verwerkt worden in de huisstijl. Bijvoorbeeld in je social media designs.

Het hebben van meerdere versies van je logo zorgt er dus voor dat je huisstijl op elk mogelijke manier het beste uitkomt. En ook al worden alle onderdelen afzonderlijk ingezet, toch is er cohesie in je branding.

Vragen?

Neem contact op

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag op weg.