Branding, Tips & tricks

Wat komt er eerst: Tekst of Design?

12 juli 2021

Design en copy gaan hand in hand. Het ene doet niet onder voor het ander. Wel speelt de volgorde een grote rol. Wanneer je teksten moet aanleveren voor een website of drukwerk zoals bijv. een brochure of flyer, is het soms lastig te visualiseren hoe het eruit moet komen te zien. Het liefst wil je dat het ontwerp al staat en je alleen nog maar de juiste tekst hoeft in te vullen op de aangewezen plaatsen. Dat snap ik. Toch is het beter voor het design als de teksten vooraf geschreven zijn. Waarom? 3 redenen. ⁠

1. Het design en de opbouw wordt grotendeels bepaald door de tekst

Headlines, call to actions, quotes, bullet points.. Alles is onderdeel van de layout. Wanneer dit vooraf niet duidelijk is, wordt het voor de ontwerper lastig om hier zelf iets voor te bedenken wat resulteert in een ontwerp dat niet specifiek gericht is op jouw bedrijf en doelgroep.

2. De indeling past zich aan op het aantal woorden

Wanneer het design gemaakt is op basis van een x-aantal woorden en dit dus perfect past in het ontwerp, dan kan je meestal niet achteraf een compleet andere tekst neerzetten die korter of veel langer is. Hieronder een goed voorbeeld van hoe het mis kan gaan.

3. De tone of voice is mede bepalend voor het ontwerp

Heb je een meer speelse manier van schrijven, dan is het mooi als het design daarop inspeelt. Is jouw stijl meer corporate, dan zal een wat strakker ontwerp daar beter bij passen.

Uiteraard zijn kleine wijzigingen achteraf altijd mogelijk. Maar wanneer je de tekst in grote lijnen af hebt, zal het voor de designer een stuk eenvoudiger zijn om een ontwerp op maat te maken.
Vragen?

Neem contact op

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Neem dan vrijblijvend contact met mij op. Ik help je graag op weg.